5 sunde grunde til at drikke tePå verdensplan er te den næstmest udbredte drik – efter vand. Og det er der mange sunde og gode grunde til.

En række artikler viser, at te, udover at få en til at live op om morgenen, både beskytter os mod kroniske sygdomme, er slankende og forbedrer vores humør.

5 sunde grunde:

Slankende

Blandt de mange resultater der har været, viser det sig, at te sikrer en sund kropsvægt.

Forskere, har kigget på polyfenoler, som er de naturlige forbindelser i te.

De fandt ud af, at de, sammen med koffeinindholdet, øger energiforbruget og fedtforbrændingen.

Det resulterer i vægttab og medvirker til at sikre en sund kropsvægt.

En undersøgelse viser også, at personer, som drikker grøn te og koffein i gennemsnit taber 1,4 kilo over 12 uger.

Også selvom de fortsætter med at spise det samme.

Andre undersøgelser viser, at tedrikkere har lavere body mass indeks (BMI), mindre kropsfedt samt mindre taljer i forhold til hofter sammenlignet med personer, der ikke drikker te.

Derudover viste en undersøgelse, at te medfører en stigning i kalorieforbrændingen på omkring 100 kalorier i løbet af en dag.

Reduceret kræftrisiko

Andre forskerne har konstateret, at polyfenolerne i grøn te, kan være med til at stoppe udviklingen af visse kræftformer.

I en undersøgelse, observerede forskerne, at te drikkende mænd havde en tredjedel så stor risiko for prostatakræft, som mænd, der ikke drak te.

I en undersøgelse fik 9% af te drikkende mænd prostatakræft, mens 30% af mænd, der ikke drak te, blev ramt af kræften.

Forskerne siger, at te også beskytter mod kræft i mave-tarmkanalen, lungerkræft, brystkræft og hudkræft.

Bedre blodtryk

En undersøgelse fra Italien har vist, at sort te nedsætter blodtrykket hos patienter med forhøjet blodtryk og også neutraliserede negative virkninger af måltider med højt fedtindhold på blodgennemstrømning og blodtryk i arterierne.

Flere undersøgelser viser tydeligt, at bare en kop te om dagen sikrer en sund arteriel funktion og blodtryk.

Disse resultater tyder på, at te væsentligt kunne nedsætte forekomsten af slagtilfælde, hjerteanfald og andre hjertekar sygdomme.

Stærkere knogler

En anden fordel ved polyfenolerne i grøn te er, at forbedre knoglernes kvalitet og styrke, især efter at man er ramt af knogleskørhed.

Te blev i en undersøgelse forbundet med en 30% reduceret risiko for hoftebrud hos mænd og kvinder, der var over 50 år.

Større opmærksomhed

Og hvis folk er i dårligt humør, så hjælper det at drikke te.

I en undersøgelse viste te sig at forbedre opmærksomhedsevnen og at fremme et bedre fokus på opgaver.

Deltagerne i undersøgelsen drak 2-3 kopper te i løbet af 90 minutter.

Det resulterede i bedre resultater i en opgave, der krævede deltagernes opmærksomhed.

De følte sig også mere kvikke og opmærksomme end deltagere, der drak andet end te.

Forskerne siger, at aminosyren theanine og koffein i te menes at give psykologiske fordele i form af større opmærksomhed, bedre humør og kognitiv ydeevne.

Vidste du…

Mennesker har drukket te i omkring 5.000 år tilbage til den ældste stenalder, og den moderne forskning leverer beviset på, at der er reelle sundhedsmæssige fordele at vinde, ved at nyde denne gamle drik.

Det var de 5 sunde grunde til at drikke te.

Vidste du, at af al den te der bliver drukket, så udgør den sorte te hele 75% af hele verdens te forbrug?

 

Kom over på bloggen og læs mere om te.

Du kan også bestille et te abonnement og få te leveret hver måned.

Så får du også smagt en masse forskellig slags te.

Men du kan selvfølgelig selv vælge, om det skal være sort, grøn, frugt, rooibos eller overrask mig (hvor jeg bestemmer).